خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني
دانشكده‌ غلات كه از سال 46 راه‌اندازي آن با هدف آغاز به كار دانشگاه آرد و نان مطرح بوده است در سال 83 با هدف ارتقاء سطح آموزشي در غلات از جمله آرد، نان، شيريني سازي و ساير رشته‌هايي كه براي صنايع كاربرد دارند فعاليت رسمي‌تر خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار بازرگاني ايسنا، اين دانشكده تنها دانشكده نان در كشور محسوب مي‌شود كه در آن مقطع كارداني تدريس شده و رشته مهندسي آردسازي تا مقطع كارشناسي و نيز شيريني‌سازي در همين مقطع دارد.
سابقي‌ ـ رييس اين دانشكده ـ در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه بخش عمده‌اي از دانشجويان دانشگاه غلات و شاغلان در اين صنعت را تشكيل مي‌دهند عنوان كرد: متاسفانه در كشورمان در حال حاضر يك نفر متخصص نان نيست و اين دانشگاه براي اولين بار اقدام به آموزش تخصصي توليد نان كرده است. چرا كه نان صنعتي براي اجرا شدن به كاردان نياز دارد تا با خطوط توليد فعاليت كرده و آشنا باشد.
وي خبر داد كه در حال حاضر طرح حضور تكنسين ناظر در نانوايي‌هاي سطح كشور در اين دانشگاه در دست بررسي است عنوان كرد: طبق اين طرح هر 20 واحد نانوايي يك تكنسين ناظر خواهد داشت كه بر روند تامين مواد اوليه، توليد، بهداشت كارگاه‌ها و نيز آموزش براي جلوگيري از ضايعات نان نظارت خواهند كرد.
سابقي با اشاره به همكاري دانشگاه علمي ـ‌ كاربردي با دانشكده غلات عنوان كرد: رييس دانشگاه علمي ـ‌ كاربردي حمايت‌هاي ويژه‌اي از دوره‌هاي آرد و نان دارد و در حال حاضر نيز پيگير اجراي اين دوره‌ها هستيم.
به گفته وي 70 درصد دوره‌هاي مربوط به نحوه توليد آن عملي است و در حال حاضر كارگاه‌هاي مجهز پخت نان عنواع شيريني و بيسكويت براي اين منظور در نظر گرفته شده و تعامل ارتباط با كارخانجات آرد براي كارورزي متخصصاني كه در حال تربيت هستند برقرار شده است.
رييس دانشكده غلات همچنين درباره تاثيرگذاري اين دانشكده و نيز ارتباط و تعامل بخش علمي با صنعت فعال در حوزه آرد و نان نيز گفت: اين دانشكده نيازمندي‌هاي صنعت را در اختيار استاتيد گذاشته و به عنوان گزارش تحقيقي در اختيار دانشجو قرار داده و تيم‌هايي براي بررسي موارد اعلام شده تشكيل مي‌شود و در نهايت اين تحقيقات به شكل كتابچه كامل در اختيار مراكز ذي‌ربط قرار مي‌گيرد.
وي بر لزوم آموزش بدنه‌ اجرايي دولت براي نهادينه شدن رويكرد علمي به موضوع آرد و نان تاكيد كرد و گفت: براي دستيابي به هدف توليد نان صنعتي آموزش‌ها بايد براساس تكنولوژي‌هاي جديد باشد چرا كه راهي به جز صنعتي شدن توليد نان نداريم.
به گفته وي براي صنعتي شدن توليد نان تربيت نيروي انساني در زمينه‌ تكنولوژي پخت نان، آرد سازي، شيريني سازي ضروري است.
سابقي درباره وضعيت نان نيز عنوان كرد: شرايط توليد نان در حال حاضر وضعيت مطلوبي ندارد اما به نظر مي‌رسد تلاش گسترده‌اي براي رفتن به سمت بهبود كيفيت نان در حال انجام است كه اميدواريم با هدفمند شدن يارانه‌ها به ارزش و جايگاه واقعي خود دست يابد.
همچنين قهرمانان ـ يكي از استاتيد اين دانشكده و رييس انجمن كارخانجات نان صنعتي ـ نيز به ايسنا گفت: طرح صنعتي شدن توليد نان در سال 75 نيز پيگيري مي‌شد و براساس تصميمي كه در آن زمان اتخاذ شده بود بر توليد نان در تناژ پنج تن تاكيد مي‌شد.
وي افزود: براساس تبصره 5 قانون بودجه سال 75 حتي زمين، برق و امكانات ويژه‌اي به واحدهاي توليد نان اختصاص مي‌يافت اما پس از شروع اين پروژه‌ها حمايت‌ها قطع شد و اين طرح به نتيجه نرسيد.
قهرمانان تاكيد كرد: حلقه مفقوده‌اي كه در سال 75 موجب اجرا نشدن طرح صنعتي شدن نان شد هدفمند نبودن يارانه‌ها بود لذا معتقدم اگر مجلس در آن زمان هدفمند شدن يارانه‌ها را تصويب مي‌كرد به طوري كه سالانه 10 درصد از يارانه كم مي‌شد در حال حاضر با چنين مشكلي مواجه نبوديم.
وي از اينكه در تبصره جديد و توليد 20 تن تاكيد مي‌شود انتقاد كرد و گفت: بايد از تجربيات گذشته درس گرفته و اجازه ندهيم تا سرمايه‌ها و انگيزه براي صنعتي شدن نان از بين برود.
قهرمانان تاكيد كرد كه اولين گام براي موفقيت در صنعتي شدن نان تعامل درباره قيمت نان و نيز بحث آرد يارانه‌اي است. بنابراين بايد ابتدا نرخ نان را يكسان سازي كرده سپس به بهسازي مجتمع‌هاي نان سنتي و صنعتي بپردازيم و بزرگراهي ايجاد كنيم كه هر ماشيني قادر به حركت در آن باشد.

منبع: ايسنا 1387/09/08