معرفي برادران جفايي مخترع نسل جديد دستگاه تقسيم گر خمير(بخش اول)

با سلام به دوستان گرامي در اين پست قصد دارم كه دوست بسيار خوب و مخترع عزيز كشورمان جناب آقاي جفايي را كه مخترع و ابداع كننده نسل جديدي از دستگاه ديوايدر(تقسيم گر خمير) هستند را معرفي و شرح كاملي از دستگاه تقسيم گر ايشان را كه زحمت زيادي براي ساخت آن كشيده اند تا كارايي بسيار بالا و امكانات جالبي در قياس با نمونه هاي خارجي و بعضا داخلي داشته باشد را حضورتان آشنا سازم.

بخش اول

امروزه پيشرفت، توسعه، و حركت به سمت صنعتي شدن فرايندهاي توليد، از مهمترين مسائلي است كه در نگاه كلان، دولت‌ها و در نگاه خرد، سازمان‌ها با آن روبرو هستند. بحث كاهش هزينه و ضايعات، بهبود كيفيت و يكنواختي محصولات به عنوان مباحثي مهم در صنايع توليدي مطرح‌اند. در اين ميان، توليد نان صنعتي نيز به عنوان يك محصول استراتژيك جايگاه ويژه‌اي دارد و به‌لحاظ ارتباط مستقيم با تغذيه و  بهداشت جامعه، يكي از موضوعات مهم در عرصه فناوري به‌شمار مي‌رود. بهترين شيوة توليد نان، پخت نان صنعتي مي‌باشد كه علاوه بر كيفيت بالا و ماندگاري زياد، كمترين ميزان ضايعات را دارد. در اين ميان، تكنولوژيِ ماشين آلات توليد نان صنعتي، نقش مهمي‌ را ايفا مي‌كند به‌طوري‌كه تغييرات هرچند كوچك در بهبود تكنولوژي ماشين‌آلات پخت، نتايج چشمگيري را به دنبال دارد. واضح است كه ابداع و ساخت و قرارگيري يك ابزار جديد در اين راستا، مي‌تواند تحولي عظيم را در بهبود توليد نان صنعتي و نيل به اهداف فوق، به دنبال داشته‌باشد.

ماشين‌آلات توليد نان، از سالها پيش بصورت محدود و مشخص از كشورهاي خارجي وارد بازار ايران گرديده‌است. تفاوت ميان نحوة توليد نان و فرهنگ مصرف در ايران، نسبت به كشورهاي خارجي، علت محدوديت ورود اين‌گونه ماشين‌آلات به بازار داخلي بوده‌است؛ بدين معني كه فقط مدل‌هاي خاصي از اين دستگاه ها در ايران كارايي داشته و توانسته جايگزين نيروي انساني شود. پس از آن، سازندگاني در زمينة توليد همين ماشين‌آلات - به صورت كپي برداري از نمونه‌هاي اولية خارجي - در داخل كشور شروع به فعاليت نموده‌اند و لذا در گذر زمان پيشرفت چنداني حاصل نشده و صرفاً ماشين‌آلات قديمي، تا حدودي بهينه شده‌، و بسياري از خلاء هاي موجود به قوت خود باقي مانده‌است. واحدهاي توليد نان فانتزي، معمول ترين توليدكنندگان نيمه صنعتي نان هستند. در اغلب واحدهاي توليد نان، بسياري از مراحل كار كه مي‌تواند به‌وسيلة دستگاه انجام پذيرد، به دلايل ذكرشده، هنوز توسط دست انجام مي‌شود. يكي از اين مراحل، تقسيم كردن خمير يا اصطلاحاً چانه گيري است. در سيستم رايج، عمل تقسيم خمير به وسيلة دست و به‌لحاظ حساسيت و دقت، توسط افرادي با تجربه انجام مي‌گيرد. با وجود اينكه تا امروز، نمونه‌هاي خارجي دستگاه تقسيم‌گر خمير به‌صورت محدود، توسط شركت‌هاي مربوط به صنايع پخت وارد بازار ايران گرديده، لذا فاقد كارايي لازم بوده و مورد استقبال قرار نگرفته است.

عمل تقسيم كردن خمير مي‌تواند به روش‌هاي متفاوتي انجام پذيرد كه اين روش‌ها كاملاً بستگي به فرايند پخت و نوع محصول توليدي دارند. اصولاً در فرايندهاي توليد نان صنعتي، بهترين روش براي تقسيم خمير، روشي است كه كمترين آسيب را به بافت خمير مي‌رساند و در طول فرايند تقسيم، خمير را هم نمي‌زند. ماشين هاي تقسيم گر خمير در دنيا، از نظر طرزكار و مكانيزم، بسيار متنوع‌‌اند و انواع اين ماشين ها با مكانيزم هاي بسيار متفاوتي كار مي‌كنند. در اين راستا، مكانيزم هوپر رفت و برگشتي زاويه‌اي به عنوان يكي از بهترين مكانيزم ها براي دستگاه هاي تقسيم گر خمير شناخته شده و توسط شركت‌هاي بزرگ سازندة اين‌گونه ماشين‌آلات در دنيا -  با نام Volumetric Dough Divider -  عرضه شده‌است . اما با اين وجود، هنوز نتيجة مطلوب حاصل نشده و اگرچه، ماشين‌هايي كه با اين مكانيزم كار مي‌كنند، بر ساير دستگاه‌هاي تقسيم‌گر برتري دارند، اما باز هم نتوانسته‌اند به عنوان يك ابزار مناسب و بدون نقص مطرح شوند. ماشين‌هايي كه با مكانيزم هوپر رفت و برگشتي زاويه‌اي كار مي‌كنند، معمولاً به خاطر حساسيت و دقت در ساخت، توسط كشورهاي صنعتي مانند ژاپن، آمريكا، آلمان و برخي كشورهاي اروپايي ساخته مي‌شوند. سازندگان ديگري نيز در ساير نقاط دنيا (مانند كشور تركيه، چين و تايوان ) مشغول ساخت اين گونه ماشين‌آلات به‌صورت كپي‌برداري از نمونه‌هاي معتبر - ولي با كيفيت پايين‌تر - مي‌باشند.  بخشي‌از معايب دستگاه‌هاي خارجي ذكر شده به شرح ذيل است:

1.    قيمت دستگاه بالا بوده به‌طوري‌كه سود سرماية آن تقريباً معادل نصف دستمزد كارگر است.
2.    روغن خوراكي زيادي مصرف مي‌كند كه مقداري از اين روغن براي روغن‌كاري سطوح فلزي مرتبط با خمير و مقدار ديگري براي روغن‌كاري قطعات داخلي دستگاه استفاده مي‌شود. اين روغن خيلي زود سياه شده و بايد مرتباً عوض شود. ضمن اينكه روغن استفاده شده، ديگر قابل مصرف نبوده و بايد دور ريخته شود.
3.    سرعت دستگاه‌ غالبا 40 قطعه در دقيقه و يا كمتر است، كه اين ميزان تقريباً برابر يا كمتر از سرعت دست يك كارگر ماهر است.
4.    اين دستگاه‌ها جزئي از يك خط توليد خاص‌اند و به همين خاطر بازة كاري دستگاه از نظر وزني (حداقل و حداكثر وزن قطعات خمير) پايين است و واحدهايي كه تنوع توليد دارند نمي‌توانند براي تمام محصولات خود، از اين دستگاه‌ها استفاده كنند.
5.    جابجايي دستگاه - به خاطر سنگيني زياد – بسيار مشكل است. اين موضوع باعث دست و پا گير بودن ابزار در محيط كار شده است.
6.    ارتفاع نوارنقاله از زمين به اندازه‌اي نيست كه بتواند چانه را بر روي دستگاه رول‌كن منتقل كند چرا كه اين دستگاه‌ها براي استقرار در امتداد رول‌كن طراحي نشده‌اند. به همين خاطر بايد آن را روي يك سكو قرار دهند تا نوارنقاله به بالاي دستگاه رول‌كن برسد.
7.    هنگامي‌كه دستگاه روي سكو قرار مي‌گيرد، ارتفاع مخزن خمير زياد شده و انداختن خمير به داخل مخزن، مشكل مي‌باشد.
8.    مصرف برق دستگاه به‌خاطر وجود سيستم‌هاي مكانيكي سنگين، زياد و هزينه بَر است و معمولاً به‌وسيلة برق سه‌‌فاز راه‌اندازي مي‌شود.
9.    ابعاد دستگاه زياد بوده و سطح قابل توجهي از كارگاه را اشغال مي‌كند.
10.    تنظيمات دستگاه بسيار محدود و به سختي انجام مي‌شود ( معمولاً با تعويض تسمه ) و فقط چند حالت خاص را دربر مي‌گيرد به‌طوري‌كه در بسياري موارد نمي‌توان دستگاه را با شرايط كار تطبيق داد.
11.    نوع خمير موجود از نظر تركيبات مواد و ميزان شل ياسفت بودن آن، بايد در محدودة خاصي باشد تا دستگاه بتواند عمل چانه‌گيري را انجام دهد كه اين محدودة خاص، غالباً با خمير مورد استفاده در ايران مطابقت ندارد. بنا براين بايد نوع خمير مصرفي را - از نظر تركيبات مواد - صرفاً به خاطر كار با اين دستگاه تغيير داد كه اين امر، موجب برهم ‌خوردن روند عادي پخت و تحميل ضرر و زيان مضاعف به استفاده‌كننده مي‌شود.
12.    در دستگاه‌هاي خارجي موجود ، براي احتراز از چسپيدن خمير به قطعات، بخشي به نام آردپاش تعبيه شده‌است كه آرد را روي نوارنقاله و قطعات خمير مي‌پاشد تا به اين وسيله مانع چسپيدن خمير به نوارنقاله ‌شود. اين عمل به هيچ عنوان مورد پسند نانوايان نمي‌باشد زيرا وجود آرد در سطح خمير كيفيت نان را تا حد زيادي پايين مي‌آورد و مخلوط آرد و روغن جدا شده از دستگاه، سطح نوار نقاله را نيز آلوده مي‌كند.

نمونه‌هاي خارجي، در واقع بخشي از خط توليد تمام اتوماتيك نان در برخي از كشورهاي خارجي بوده و به همين خاطر انعطاف لازم را جهت واحدهاي توليدي داخل كشور ندارند. طراحي اين دستگاه‌ها به بيش از دو قرن پيش برمي‌گردد و از آن زمان تا امروز تغيير چنداني نكرده است.


متخصصين شركت فني مهندسي پايامكانيك آسيا - بر اساس نيازي كه در اين بخش احساس مي‌شد - گونة جديدي از دستگاه‌هاي تقسيم خمير را طراحي كرده‌اند كه عاري از كلية معايب ذكر شده بوده و نيز امتيازات منحصر به‌فردي را نسبت به تمام نمونه‌هاي خارجي دارا مي‌باشد. اگرچه اساس كار اين دستگاه نيز، استفاده از مكانيزم هوپر رفت و برگشتي زاويه‌اي است، اما تفاوت‌هاي بسياري با نمونه‌هاي فعلي بازار دارد. اين ابداع مي‌تواند خلاء موجود را پر كند و به‌عنوان يك ابزار قابل قبول و ايده‌آل مطرح و جايگزين نيروي انساني ( كارگر ) شود.

پايان بخش اول

گفتاری از دکتر علی شریعتی!

گفتاری از دکتر علی شریعتی!

دکتر علی شریعتی :


دموکراسی می گوید : رفیق، حرفت را خودت بزن، نانت را من می خورم

مارکسیسم می گوید : رفیق، نانت را خودت بخور، حرفت را من می زنم

فاشیسم می گوید : رفیق، نانت را من می خورم، حرفت را هم من می زنم و تو فقط برای من کف بزن

اسلام حقیقی می گوید : نانت را خودت بخور، حرفت را هم خودت بزن و من فقط برای اینم که تو به این حق برسد

اسلام دروغین می گوید : تو نانت را بیاور به ما بده و ما قسمتی از آن را جلوی تو می اندازیم، و حرف بزن، امّا آن حرفی را که ما می گوییم.

اعلام نتايج پذيرفته شدگان دوره هاي كارداني و كارشناسي دانشگاه جامع

برای مشاهده نتایج آزمون دوره کارداني دانشگاه جامع علمي کاربردي سال 1388 اینجا را کلیک نمایید


برای مشاهده نتایج آزمون دوره کارشناسي پيوسته و ناپيوسته دانشگاه جامع علمي کاربردي سال 1388 اینجا را کلیک نمایید



 فردی از امام صادق علیه السلام درخواست موعظه کرد و امام به سه موضوع از نگرانی های رایج مالی مردم اشاره فرمودند:

  1. اگر خدای تبارک و تعالی روزی رساندن را به عهده گرفته پس غصه خوردنت برای چیست؟!
  2. اگر روزی تقسیم شده است پس حرص خوردنت برای چیست؟!
  3. اگر حسابرسی راست است پس ثروت اندوزیت برای چیست؟!

شنیدن موعظه از موثرترین آرامبخش های روحی و روانی برای نوع بشر است و به بیان حضرت امیر  علیه السلام موجب احیای قلب است.
خصوصا اگر آن موعظه از زبان پاکی چون آن چشمه ی زلال حکمت جاری شده باشد.
اما مهم این است که هر کس موعظه ای را که میشنود خودش به قلب خود برساند و ساکن قلب خود کند.

مقالات مرتبط با نان و غلات از مركز پژوهشهاي غلات 2

بررسي آماري و تحليل وضعيت توليد ،مصرف داخلي،ذخيره سازي، واردات و صادرات گندم در كشورهاي مهم توليد كننده و مقايسه با وضعيت ايران طي سالهاي زراعي 2005 تا ژوئيه 2010


طرح موزه نان ايران

مقالات مرتبط با نان و غلات از مركز پژوهشهاي غلات

بررسي روشهاي محاسبه افت رطوبت و كاهش وزن غلات


بررسي ميزان اثربخشي پارامترهاي آيين نامه درجه بندي كارخانجات آردسازي در بهبود كيفيت آردهاي توليدي


تاثير گرم شدن زمين بر كيفيت گندم


زمان ماندگاري و بياتي نان


برنامه ريزي ذخيره استراتژيك غله


بسته بندي توسط اتمسفر تعيير يافته


تكنولوژي توليد گلوتن،نشاسته و گلوكز مايع



آمار نانوايي هاي كل كشور

براي دانلود و مشاهده آمار نانوايي هاي كل كشور اينجا كليك نماييد

روش پخت انواع نان

روش پخت نانهاي سنگك - بربري - تافتون و لواش

براي دانلود اينجا كليك كنيد

بچه ها خيلي برام دعا كنيد.

  می دانید که جنین ۹۰ درصد وقت خود را -در رحم- در خواب سپری میکند و خوب است بدانید که جنین از هفته ی هفدهم در رحم مادر می تواند خواب ببیند.

بخشی از خواب های آدمی به ترس ها، نگرانی ها و اضطراب های او ارتباط مستقیم دارند که افراد خبره در "تعبیر خواب" و یا "تحلیل روانشناختی خواب" آن را مد نظر قرار می دهند.
 ترس از مرگ از شایع ترین ترس هاست و ریشه ی بسیاری از هراس های دیگر آدمی همین ترس است.
ترس های وهم آلود و وسواس گونه نه ثواب و ارزش دینی دارد و نه فایده ای برای دنیای آدمیزاد.
شاید شما هم از مرگ می ترسید.
منظورم از ترس ، ترس از خود مرگ است نه ترس از عذاب الهی به خاطر کاستی ها و گناهان -که در مورد آن هم باورهای درست و نادرست نیاز به تفکیک دارد!-
ترس از خودِ مرگ به نحوی که آزاردهنده باشد ، مخل آسایش باشد و افت عملکرد ایجاد کند و یا افکار و رفتارهای وسواسی روی آن سوار شوند و... مورد بحث است.
 این ترس بسیار شایع است و کرارا در مراجعاتم می بینم که افراد مختلف از گروهای مختلف با الفاظ گوناگون از آن شکایت می کنند.
 آخرین شب سخنرانیم در اصفهان ، آخرین سوال را در کوچه قائمیه نوجوانی مؤدب در مورد مرگ و عالم بعد ابهاماتی داشت و سوالاتش را پرسید. مشکل در تطبیق نادرست این دنیا و برزخ بود.
برای پاسخ او به ذکر یک مثال در قالب یک داستان کوتاه خیالی اکتفا کردم و بازخورد خوبی را از او و اطرافیانی که شنیدند دریافت کردم. شاید برای شما هم مفید باشد:
 
اما حکایت :
دو جنین دوقلو با هم درد دل می کردند و با هم گفتگوی آنها را گوش کنیم:

 -  خواب بدی دیدم.
 -  چی ؟؟؟
 -  خواب دیدم هر دو می میریم/
 -  یعنی چی؟ خدا نکنه.
 -  یعنی از این دنیا می رویم و همه چیز تمام می شود.
 -  وای یعنی دیگه در مایع آمنیوتیک شناور نیستیم؟
 -  درست حدس زدی در هوا خفه می شیم فکرش و بکن هوا !
 -  ای وای من از مرگ می ترسم. دیگه چی دیدی؟
 -  این قسمتش هم ترسناکه! در خواب دیدم که همین بند نافم را یک آدم خطرناک با قیچی برید و تازه مادر بی محبت و بی وفای ما هم بعدا ازش تشکر هم می کنه... می میریم غریبانه و بی غمخوار.
 -  من هم یادم اومد یک بار خواب دیده بودم که بعد از مرگ مجبورمون می کنند با همین دهان باید حرف بزنیم و باید با همین دهان غذا بخوریم (الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ.../ سوره یس56) 
 -  پس تو هم اینا رو دیدی ! مرگ خیلی ترسناکه خیلی... اما ميدوني قبل از اينکه با دهنمون چیزی بخوريم چي ميشه؟
- نه؟
- ميزننمون!
- اِ ؟! راست ميگي؟ چرا؟!
- [با طعنه]حتما ميگن برامون لازمه برامون خوبه
- کجاش خوبه؟ اينکه بزنن خوبه؟... حالا کي ميزنه؟
- همون آدم خطرناکه که بند نافمون رو قيچي می کنه! همون!
 -  ...
بندناف . شهاب مرادی  .shahab-moradi.irاما جنين ها نمی دانند که تمام شدن زندگی جنینی مرگ تلخ و رنج آوری نیست بلکه یک تولد است و پنجره ای روبه کمال.
زیاد شنیده اید که مرگ و تولد دو روی یک سکه هستند و همیشه مرگ مقدم بر حیات است در سوره ی مُلک هم می خوانیم:
خَلَقَ الموتَ و الحیاة...
مرگ هم مقدم ذکر شده و هم مصرّح است که مرگ یک امر وجودیست نه یک امر عدَمی ، پس مرگ شر نیست.
  

از جمادی مردم و نامی شدم         وز نما مردم به حيوان سر زدم
مُردم از حيوانی و آدم شدم           پس چه ترسم کِی ز مردن کم شدم
بار ديگر هم بميرم از بشر              تا برآرم از ملايک بال و پر
بار ديگر از ملک پران شوم              آنچه اندر وَهم نايد آن شوم
پس عدم گردم عدم چون ارغنون     گويدم انا اليه راجعون
    
مگر طبیب مهربان [همان آدم خطرناک از منظر جنین] چه می کند؟ جز این که جنين را از دنیایی کوچک جدا می کند دنیایی که در فکر او همه چیز است و پاک و تميز  ولي در واقع کوچک است و محدود و ... ،
جنین با يک طناب متوسط 50 سانتی به يک سيستم وابسته و متصل است ، استقلال ندارد و... اون طناب مناسب محيط بزرگ و  مسیر رشد و تعالي نیست و...
 پس لازمه که جنین تلنگر بخوره ، لازمه که طناب دلبندش رو فراموش کنه
و به زندگی واقعی‌تر فکر کنه.
و بهتر که نترسه!
به راستی چقدر از تصورات و نگرانی های ما در مورد مرگ ، قبر ، برزخ و قیامت و... از این جنس همین نگرانی های وهم آلود و جاهلانه است؟ در حالی که نترسیدن از مرگ نشانه دوستی با خدا و ایمان است.
قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (6) وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (7) قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (8)

ن

  اهل چنارانم

  تکه نانی دارم بی هیچ یارانه

  خورده هوشی دارم

  لب کوزه سفال بگذارم

  پیشه ام دکتری است

  گاه بی گاه آب حوض هم بکشم

  بس که زحمت کشم

  طول عمرم به صف است

  صف بنزین , صف نان

  صف بیمه گران

  صف ماعینه* ز نوع فنی

  صف تعویض پلاک عانی

  شهر من شهر پر از جایزه هاست

  صدها دست خودرو

  و هزاران سکه

  و هر آنچه که شما میخواهید

  دغدغه مردم شهر

  انتخاب پفک است

  چیتوز یا مریخی

  یا چطور می آید یکهو بابا برقی

  مردم شهر به یک گل چنان مینگرند

  که به یک توده وبا

  من دلم میخواهد

  بروم بر سر آن برج بلند

  که بنامند میلاد

  بزنم من فریاد

  آی مردم مرغ ارزان نشود

  نفت سر سفره انسان که مهمان نشود!

  قایقی خواهم ساخت , خواهم انداخت به آب

  دور خواهم شد از این شهر عجیب .

  بس که نان از عمل خود نخورم

  شعر از هم بگسست

  این یکی شعر دگر بود , به این یک پیوست